Quantcast

Nieuw met Ubuntu

Godfried Haltaf
Hey allemaal,

Ik ben op zoek naar een besturingssysteem dat Windows kan vervangen. Ik heb dus als eerste besturingssysteem Ubuntu gezet en tweede blijft de Windows nog even staan tot ik meer weet over Ubuntu.

De installatie ging vanzelf, online geraken was ook geen probleem. Maar nu wil ik meer weten over hoe ik mijn geluid in orde krijg (nog geen geluid) ik denk de stuurprogramma's. Maar hoe begin ik eraan bij Ubuntu? Hetzelfde om
programma's te installeren zoals VLC, OpenOffice, enz..... De numlock activeren bij opstart.

Kortom is er ergens een site waar ik info kan vinden voor de prille Ubuntu beginner die enkel overweg kan met Windows?

grtz
G.H.

Re: Nieuw met Ubuntu

Miek Van Goethem
Godfried,

Voor mij was onderstaande pagina van groot nut.
http://sites.google.com/site/computertip/directdoen
Succes gewenst !

Op 8 januari 2011 14:06 schreef Godfried Haltaf <[hidden email]> het volgende:

[...]

Van harte.

Miek Van Goethem, Erps

Re: Nieuw met Ubuntu

Ward De Ridder
Ik ben zo ooit eens aan een site begonnen, er staat wel wat info op dat je op weg zou kunnen helpen:
Lees zeker deze pagina eens na: http://leerubuntu.org/na_installatie.html
Hier wordt ook getoond hoe je bepaalde programma's kan installeren.
Het is belangrijk om te onthouden dat je voor ubuntu eigenlijk niet op zoek moet gaan naar programma's op het internet, maar dat je ze allemaal vind in de pakketbronnen. De gemakkelijkste manier om een programma te installeren is via toepassingen naar ubuntu softwarecentrum te gaan.
Ga zeker ook eens naar Systeem --> beheer --> stuurprogramma's, het zou goed kunnen dat daar al een struuprogramma voor je geluid klaar staat. Zo niet zou het gemakkelijk zijn als je je type moederbord / geluidskaart / laptop even vermeld, dan zal er waarschijnlijk wel iemand raad mee weten.
Hier is ook heel veel info te vinden over ubuntu: http://sites.google.com/site/computertip/ , daar is onderandere ook een deel over het geluid aan de praat krijgen. Zelfs de meest ervaren (ubuntu) linuxgebruikers die hier rondlopen durven wel eens terug te vallen op die site

En voor de rest, als er nog vragen zijn stel ze gerust, alleen is dit eigenlijk niet de juiste plaats voor zulke vragen.
De mailinglist ubuntu-be is voor afspraken rond promotie van ubuntu, standen op computerbeurzen, ...
Verder wordt hier over het algemeen engels gesproken (we zijn een drietalig land, engels is voor de meeste belgen verstaanbaar)
Voor support gebruiken wij de ubuntu-nl mailinglist, het ubuntu-nl forum en het ubuntu-nl chatkanaal:
http://forum.ubuntu-nl.org/
irc://irc.ubuntu.com/ubuntu-nl
Er is veel meer activiteit op het forum en de chat dan op de mailinglist.

Ik hoop dat je snel je weg vind, en als je nog vragen hebt dan hoor ik het wel via een van bovengenoemde kanalen.

Succes ermee!

Ward
leerubuntu.org

[...]

Jan Claeys
Godfried Haltaf schreef op za 08-01-2011 om 05:06 [-0800]:

> [...]
>
> Kortom is er ergens een site waar ik info kan vinden voor de prille Ubuntu
> beginner die enkel overweg kan met Windows?

Op http://ubuntu-manual.org/ kan je een complete handleiding vinden als
PDF (of je kan voor relatief weinig geld een gedrukte versie ervan
on-line kopen), die ook beschikbaar is in het Nederlands (en in het
Frans, Duits, Engels, etc.).

PS: OpenOffice.org is trouwens standaard al geïnstalleerd (op de
database-component na).

--
Jan Claeys

Re: Nieuw met Ubuntu

Egon Geerardyn
Beste Godfried Haltaf,

buiten de links die hier al gegeven zijn, zou ik je aandacht ook willen richten op
http://ubuntuguide.org/wiki/Ubuntu:Maverick

Die is weliswaar in het Engels, maar niet ingewikkeld: gewoon no-nonsense uitleg om de meest-voorkomende software te installeren, heel wat handige weetjes en ook uitleg hoe je DVD's kan afspelen.
Toen ik begon met Ubuntu was dat mijn uitvalsbasis; het mag dan niet zo mooi uitgegeven zijn als de nieuwe Ubuntu Manual maar zeker de moeite waard als je snel een oplossing zoekt.

Ook zowat elke taalgemeenschap heeft een Ubuntu-forum, ik gok dat de Engelse het meest actieve zal zijn.

Om op de hoogte te blijven van de nieuwe ontwikkelingen in Ubuntu-land, kan ik trouwens ook de blog
http://www.omgubuntu.co.uk/ warm aanbevelen (ook Engels).

Misschien meer iets voor als je je thuis voelt in Ubuntu, maar daar zijn de meeste leuke nieuwigheden te vinden.

mvg

Egon