Ubuntu splash screen weg

thibault
Hallo,

Ik ben vandaag begonnen met ubuntu en volgde een online handleiding. Alles ging goed, maar plots verdween het splash screen (de bollen met ubuntu erboven) en nu krijg ik ook een vervormd beeld wanneer ik uitlog. Als ik aanmeld krijg ik een zwart venster met volgende witte tekst: login: thibault-NQ950AA-B14-p6015be password en daarna deze woorden: sudo nano /etc/initramfs-tools/conf.d/splash

echo FRAMEBUFFER=y

$ sudo update-initramfs -u
dit komt omdat ik gebrold heb en niet weet hoe het terug moet, kan iemand mij aub helpen?

Alvast bedankt, Thibault

Re: Ubuntu splash screen weg

Elboully

Hello.
Mijn beste gok is, hd backup nemen en terug installeren.
Misschien dat iemand anders een ander idee heeft. Was dit na een fresh install?

Op 11 mei 2014 00:25 schreef "thibault" <[hidden email]>:
[...]

Beste,

Alvast bedankt voor de hulp! Ik heb ondertussen ook al geprobeerd de drivers te veranderen , maar het helpt niet. Kan ik via de terminal niet gewoon die stomme zinnetjes annuleren? ALs die weg zijn, werkt de ubuntu immers perfect en als ik wat meer tijd heb kan ik dan een herinstallatie doen.

Ik woon vrij ver van Gent, dus zal het mij niet lukken en ik heb ook een towerpc en die is niet erg praktisch om mee te nemen.
Thibault

Re: Ubuntu splash screen weg

massimo21
Beste,
Ik heb een gelijkaardig probleem gehad.
mischien heb je proprietary video drivers geïnstallerd. je zou 'plymouth manager' kunnen proberen, daarmee kan je met een gui je splashscreen beheren. Er is ook een knop om plymout compatiebel met proprietary video driverste maken.

- sudo apt-add-repository ppa:mefrio-g/plymouthmanager
- sudo apt-get update
- sudo apt-get install plymouth-manager

in grub zou je het volgende kunnen proberen als plymouth manager niet helpt (zoals het bij mij was):

- sudo gedit etc/default/grub

- onder het regel '#GRUB_GFXMODE=640X480 '

     voeg je 'GRUB_GFXPAYLOAD_LINUX=auto'
- sla op
- en geef 'sudo update-grub' in

grtz,,

Massimiliano Lentini.

Op 11/05/2014 08:07,  schreef tom verlinden:

[...]

Allemaal hartelijk bedankt voor de tips! Ik zal hem toch gewoon herinstalleren, want toen ik vanmorgen de pc opstarttte werkte het helemaal niet meer: ik kreeg een melding dat hij geen root device vond of zoiets en dan iets met busybox; allemaal erg vreemd! Het is zonde van mijn werk, maar ik vond ubuntu zo handig dat ik het er voor over heb! :)

Thibault

Re: Ubuntu splash screen weg

Lieven Baes-2
[...]

Toch best even tjecken of je harde schijf nog goed is?
Life-cd-stick opstarten - gsmartcontrol installeren (eventueel moet je bij softwarebronnen universe en multiverse aanzetten).
Als er fouten zijn (in het rood) met gsmartcontrol, dan is de schijf niet meer betrouwbaar ...